logo funduszeeuropejskie logo www.powodz.gov.pl

Kontrast:

Czcionka:

A A A

Przegląd i aktualizacja MZP i MRP w 3. cyklu planistycznym

logo

Wody Polskie realizują zadania związane z przeglądem i aktualizacją dokumentów planistycznych z zakresu zarządzania ryzykiem powodziowym w 3 cyklu planistycznym (2022 – 2027) wdrażania Dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim (Dyrektywy Powodziowej).

Wykonanie przeglądu i aktualizacji map zagrożenia powodziowego (MZP) i map ryzyka powodziowego (MRP) w 3 cyklu planistycznym finansowane jest ze środków Funduszy Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) 2021-2027.

Zgodnie z art. 171 ust. 8 ustawy – Prawo wodne mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego podlegają przeglądowi co 6 lat oraz w razie potrzeby aktualizacji.

Celem przeglądu MZP i MRP jest identyfikacja istotnych zmian zagrożenia i ryzyka powodziowego oraz ustalenie zakresu aktualizacji MZP i MRP oraz potrzebnych danych.

Podczas przeglądu MZP i MRP dla powodzi rzecznych brane są pod uwagę następujące czynniki: 

  • wyniki analizy uwag zgłaszanych do MZP i MRP w 2 cyklu planistycznym (pisma organów administracji, uwagi własne PGW WP i inne);
  • wyniki przeglądu danych wejściowych do map zagrożenia powodziowego;
  • wyniki przeglądu modeli hydraulicznych, które stanowią podstawę wyznaczania obszarów zagrożenia powodziowego;
  • wyniki przeglądu danych wejściowych do map ryzyka powodziowego.

W ramach przeglądu map zagrożenia powodziowego prowadzone są m.in. poniższe działania:

  • Weryfikacja aktualności danych, które w znaczący sposób wpływają na wyniki modeli hydraulicznych, na podstawie których wyznaczane są obszary zagrożenia powodziowego.
  • Inwentaryzacja inwestycji – zrealizowanych od czasu opracowania ostatnich MZP oraz planowanych do realizacji do 2025 r. – mających wpływ na zasięg obszarów zagrożenia powodziowego. Ankietyzacja prowadzona jest wśród organów administracji samorządowej, jednostek PGW WP, urzędów morskich, GDDKiA, PKP, zarządów dróg, na obszarze działania których występują obszary zagrożenia powodziowego. Pozyskiwane są informacje dotyczące m.in.: budowy i przebudowy urządzeń wodnych, mobilnych systemów ochrony przeciwpowodziowej, budowy i modernizacji drogowych i kolejowych obiektów inżynierskich (np. mosty, przepusty), liniowych inwestycji drogowych i kolejowych, wpływających na warunki przepływu wód powodziowych.
  • Analiza budowy i przyjętych parametrów modeli hydraulicznych oraz przeglądu danych hydrologicznych i meteorologicznych.
  • Analiza zmian ukształtowania i pokrycia terenu, w tym numeryczny model terenu, przekroje korytowe, dane o pokryciu terenu w międzywalu.

W ramach przeglądu map ryzyka powodziowego prowadzona jest weryfikacja źródeł i identyfikacja aktualnych danych niezbędnych do aktualizacji MRP (m.in. dane o szacunkowej liczbie mieszkańców, którzy mogą być dotknięci powodzią, klasy użytkowania terenu, budynki mieszkalne) oraz analiza w zakresie aktualizacji danych do obliczania wartości potencjalnych strat powodziowych (w tym waloryzacja).

Po analizie i ocenie rozpatrywanych czynników i kryteriów oraz przypisaniu im miar istotności wpływu na zmianę poziomu zagrożenia i ryzyka powodziowego, dokonuje się kompleksowej oceny zmian dla poszczególnych odcinków rzek, na podstawie której następuje podział rzek na dwie grupy: 

  • wskazane do aktualizacji map zagrożenia powodziowego – w przypadku zmian istotnych wskazanych w kompleksowej ocenie;
  • brak wskazania do aktualizacji map zagrożenia powodziowego – w przypadku zmian niewielkich i braku wpływu zmian na poziom zagrożenia powodziowego.

W przypadku map ryzyka powodziowego dla wszystkich odcinków rzek opracowanych w 1 i 2 cyklu planistycznym (około 29,4 tys. km rzek) planowana jest aktualizacja, co wynika ze zmian danych wejściowych określających ryzyko powodziowe.